Kościerscy policjanci ostrzegają przed oszustwami internetowymi
Minionej doby kościerscy policjanci otrzymali dwa zgłoszenia dotyczące oszustw internetowych. Sprawca w pierwszym przypadku wyłudził pieniądze w kwocie 954 zł, a w drugim 3300 zł. Aby zapobiec dalszym tego typu przestępstwom, mundurowi informują i ostrzegają przed tego rodzaju oszustwami.
Wczoraj kościerscy policjanci otrzymali dwa zgłoszenia dotyczące oszustw internetowych. W pierwszym przypadku sprawca podawał się za znajomego poszkodowanego i wyłudził od 39-letniego mężczyzny 954 zł za pomocą BLIKA. W drugim przypadku 38-letnia kobieta zamówiła trzy tygodnie temu za pośrednictwem jednego z portali kanapę o wartości 3300 zł, za którą zapłaciła, jednak nie otrzymała zamówionego towaru. Po przelaniu pieniędzy kontakt ze sprzedającym urwał się.
Aby zapobiec dalszym tego typu przestępstwom, policjanci informują i ostrzegają przed tego rodzaju oszustwami.
Na czym polega oszustwo na BLIKA?
Przestępca, po włamaniu się na konto przypadkowej osoby w serwisie społecznościowym, wysyła do jej znajomych wiadomości z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez BLIKA. Z punktu widzenia ofiary wygląda to tak, jakby znajomy, tłumacząc się nagłą potrzebą, prosił o kod BLIK w komunikatorze internetowym. Oszust, po otrzymaniu kodu, natychmiast wypłaca pieniądze z bankomatu. Aby uspokoić ofiarę, zapewnia ją, że wkrótce zwróci pożyczoną kwotę przelewem. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pomaga prawdziwemu znajomemu.
Apelujemy o zachowanie ostrożności i przestrzeganie poniższych wskazówek:
-
Nie ujawniaj danych osobowych
Nigdy nie podawaj kodu BLIK, numeru telefonu ani żadnych innych danych osobowych osobom, które proszą o pilną pożyczkę. -
Weryfikuj tożsamość rozmówcy
Zawsze potwierdzaj, kto do Ciebie pisze lub dzwoni, zwłaszcza jeśli prosi o wykonanie przelewu lub płatności. -
Kontaktuj się osobiście ze znajomymi, zanim przekażesz kod BLIK
Jeśli otrzymasz prośbę o pieniądze, zawsze skontaktuj się telefonicznie z osobą, która rzekomo się do Ciebie zwraca. Używaj wyłącznie znanego wcześniej numeru telefonu lub adresu e-mail. -
Nie daj się nakłonić do pośpiechu
Oszuści często działają w pośpiechu, by nie dać ofierze czasu na zastanowienie się i sprawdzenie sytuacji. Zachowaj spokój i nie działaj pod wpływem emocji. -
Sprawdzaj wiarygodność sprzedawców i sklepów internetowych
Przed dokonaniem zakupu zweryfikuj opinie o sprzedającym oraz jego wiarygodność. W miarę możliwości wybieraj opcję płatności przy odbiorze.
Jeśli podejrzewasz, że ktoś próbuje Cię oszukać lub padłeś ofiarą oszustwa, natychmiast powiadom najbliższą jednostkę Policji.
Im szybciej zgłosisz przestępstwo, tym większa szansa na ustalenie sprawcy i odzyskanie utraconych środków.