W czasie minionego weekendu dwóch mieszkańców powiatu kościerskiego straciło swoje pieniądze.
Miniony weekend kościerscy policjanci otrzymali kolejne 2 zgłoszenia dotyczące oszustw internetowych. Sprawca w pierwszym przypadku wyłudził pieniądze w kwocie 60 tys. zł, a w drugim 1000 zł. Aby zapobiec dalszym tego typu przestępstwom, mundurowi informują i ostrzegają przed tego rodzaju oszustwami.
Miniony weekend kościerscy policjanci otrzymali 2 zgłoszenia dotyczące oszustw internetowych, w których sprawca w pierwszym przypadku podawał się za pracownika banku i wyłudził od 40-letniej poszkodowanej 60 tys. zł (za pomocą BLIKA). W drugim przypadku 58-letni mężczyzna został powiadomiony za pomocą jednego z komunikatorów o wzięciu udziału w konkursie otrzymując 6 cyfrowe kody BLIK, które to dalej ma przesłać. Mężczyzna nie zweryfikował otrzymanej informacji i w wyniku czego utracił kwotę 1000 zł.
Aby zapobiec dalszym tego typu przestępstwom, mundurowi informują i ostrzegają przed tego rodzaju oszustwami.
Jedną z metod, której używają cyberprzestępcy, aby wykorzystać naszą nieostrożność to spoofing telefoniczny, czyli fałszywe połączenia telefoniczne przestępców podszywających się pod banki. W innym przypadku oszustwo na BLIKA polega na tym, że przestępca po włamaniu się na serwis społecznościowy przypadkowej osoby, wysyła do znajomych, za pomocą jej komunikatora, informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez blika. Z punktu widzenia przyszłej ofiary, wygląda to tak, jakby znajoma lub znajomy, tłumacząc się nagłą potrzebą zapłacenia za coś, prosiła przez komunikator internetowy o kod blik. Oszust natomiast, po otrzymaniu kodu natychmiast wypłaca pieniądze z bankomatu. Dla uspokojenia swojej ofiary tłumaczy i zapewnia, że za chwilę zwróci te pieniądze przelewem na konto. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożycza pieniądze znajomemu, który znany jest z portalu społecznościowego, komunikatora.
Apelujemy o zachowanie ostrożności i przestrzeganie poniższych wskazówek:
1.Nie ujawniaj danych osobowych Nigdy nie podawaj kodu Blik, numeru telefonu, ani żadnych innych danych personalnych osobom, które się do Ciebie zwracają z nagłą potrzebą pożyczenia pieniędzy.
2. Weryfikuj tożsamość rozmówcy Zawsze potwierdzaj tożsamość osoby dzwoniącej lub wysyłającej wiadomość tekstową, szczególnie jeśli prosi o wykonanie jakiejkolwiek płatności.
3.Kontaktuj się osobiście ze znajomymi, którym masz przekazać kod Blik Jeśli otrzymasz taką prośbę, zawsze skontaktuj się bezpośrednio, najlepiej telefonicznie z osobą, której masz pomóc finansowo. W tym celu używaj wyłącznie znanego wcześniej numeru telefonu lub adresu e-mail do osoby, której chcesz wysłać Blika.
4.Nie daj się nakłonić do pośpiechu Oszuści często próbują podjąć działania na szybko, by nie dać ofierze czasu na przemyślenie i zrozumienie sytuacji. Nie pozwól, by emocje zdominowały Twoje reakcje. Jeśli podejrzewasz, że ktoś próbuje Cię oszukać lub stałeś się ofiarą oszustwa, niezwłocznie powiadom najbliższą jednostkę Policji. Im szybciej zgłosisz fakt popełnienia przestępstwa, tym większa szansa na ustalenie sprawcy i odzyskanie utraconych środków.